نام کاربری:    رمز عبور:






             فاطمه(س) سرّ خفا


 (به مناسبت فرا رسيدن ايام سوگواري فاطمة زهرا(س))

عالم صدف است و فاطمه گوهر او          گيتي عرض است و فاطمه جوهر او

افهام و عقول ما از تشخيص مقام معنوي سرور زنان عالم، فاطمة صديقه(س) عاجز و ناتوان است و ياراي درك قدر و منزلت او را ندارد؛ زيرا او ليلة قدري است كه نه فقط شخصيتش مخفي و ناشناخته است، بلكه تاريخ وفات و محل دفنش نيز نامعلوم است و مختصر معلوماتي كه شيفتگان اهل بيت عصمت و طهارت(ع) از او دارند، از طريق كلمات وحي و سخنان عترت طاهره(ع) حاصل شده كه او را الگوي عالي انسانيت در عرصه­هاي گوناگون خانوادگي، اجتماعي، سياسي، اقتصادي و فرهنگي معرفي مي­كنند. بنابراين سزاوار است به بخشي از اوصاف حميده و خصوصيت­هاي آن بانو نظر افكنيم:


1- فاطمه(ع) ياور نزديكان: او كه محبوب­ترين مردم و عزيزترين فرزند در نزد رسول اكرم(ص) بود، به­گونه­اي در دل پدر جاي داشت كه پيامبر(ص) در هنگام مسافرت، آخرين وداعش با او بود و زماني كه از سفر برمي­گشت اول به ملاقات فاطمه(س) مي­شتافت.[1] آن حضرت در جايي مي­فرمايد: «فاطمه پارة تن من است، هر كس او را خشنود كند، مرا خشنود ساخته و هر كس او را آزار دهد، مرا آزرده است.»[2] و اما امام علي(ع) كه او را شايسته­ترين همسر براي خود و دلسوزترين و بهترين مادر براي فرزندان خود مي­ديد وقتي رسول خدا(ص) مي­پرسد: «يا علي! همسرت را چگونه يافتي؟» در جواب اظهار مي­دارد: «فاطمه بهترين كمك براي اطاعت خدا است.»[3] و در جمله­اي ديگر مي­فرمايد: «وقتي به خانه مي­آمدم و به زهرا مي­نگريستم، تمام غم و غصه­هايم بر طرف مي­شد.» آري او در كمال صداقت، خانة علي(ع) را كانوني از صفا و صميميت ساخته بود و در دامان عفيف او بود كه هاديان مكتب ولايت پرورش يافتند تا به ما درس بندگي و عشق به معبود را بياموزند.

2- ايمان و عبادت فاطمه(س): رساترين تعبير در مورد ايمان و عبادت خالصانة او در جمله­اي از پيامبر(ص) است كه فرمود: «ايمان به خدا در اعماق دل و باطن روح زهرا چنان نفوذ كرده كه براي عبادت خدا، خودش را از همه چيز فارغ مي­سازد.» دقت در اين كلام به ما مي­آموزد كه منشأ تمامي رذالت­ها و بدبختي­ها دوري از خدا و توجه و دلبستگي به غير او است (حب الدنيا رأس كل خطيئة) اين وابستگي بمانند بندي بر پا، انسان را از حركت به سوي قلة الوهيت باز مي­دارد و رهايي از اين قيد و بند همان دل كندن از ما سوي الله و مقيم شدن در بارگاه حضرت حق است.

3- روح ايثار و فداكاري: اگر فاطمه(س) لباس عروسي و پردة خانه و گردنبند و زيور آلاتش را و حتي ضروري­ترين وسائل زندگي را به حاجتمند مي­بخشد و اگر سه شب متوالي غذاي افطار خود و خانوده­اش را به مستحق مي­دهد و مصداق آية «و يطمعون الطعام علي حبه مسكينا و يتيماً و اسيراً»[4] قرار مي­گيرد و اگر عمرش، جانش و عزيزترين كسانش را در راه تعالي اسلام هديه مي­كند، نشانگر روح ايثار و فداكاري و حاكي از ايمان و اعتقاد بي­نهايت او به مبدأ فيض نامتناهي است.

4- صبر و استقامت فاطمه(س): حضرت زهرا(س) از همان دوران كودكي كه در كشمكش­هاي پدر با مشركان با او هر ماه بود، تا آخرين لحظات عمر كوتاهش متحمل چه رنج­ها، سختي­ها، تهديدها، گرسنگي­ها، محروميت­ها، خشونت­هاي دشمنان و حتي مرگ عزيزان شد. آري همه و همه بر او فشارهاي سنگين روحي وارد مي­كنند؛ اما او صبر و بردباري و تحمل اسطوره­اي از خود نشان مي­دهد. بنابراين اگر پيامبر(ص) دست دخترش را مي­بوسد، نه به جهت مسائل عاطفي است، بلكه به­خاطر مقام ولاي انساني و استقامت او در مسير بندگي خداي رحمان است.

5- دانش و معرفت آن بانو: حضرت فاطمه(س) كه واسطة نبوت و امامت و تكامل خلقت در ساية تبيين رسالت و مخزن اسرار رحمانيت و مظهر تام رحيميت بود، مقام علمي­اش تا آنجا بود كه امام صادق(ع) درباره­اش فرموده: «خداوند او را به سبب دانش و معرفت [از خلايق] جدا نمود.»[5] و آن­زمان كه شماتت­كنندگان، نسل پيامبر(ص) را به­خاطر داشتن پسر منقطع مي­دانستند و به او طعنه مي­زدند، سورة كوثر نازل شد كه نه تنها نسل تو اي رسول بريده نيست و دشمنت ابتر است؛ بلكه ما به تو فاطمه(س) را يعني كوثر را عنايت كرديم تا از ناحية وجود پاك او آب حيات ولايت كلية الهيه از طريق فرزندانش، ائمة اطهار(ع) به جويندگان و تشنگان معرفت عرضه شده و بالاخره عدل و حكومت واحد جهاني به دست با كفايت آخرين آنها يعني حضرت ولي­عصر(عج) در عالم گسترش پيدا كند و شايد عصارة علم و معرفت آن بانو در مصحف فاطمه(ع) جمع باشد كه دست به دست ائمه(ع) گشته و در نهايت به حضرت حجه(ع) رسيده است. با تفاصيل گفته شده اين سخن در اعماق دل انسان مي­نشيند كه «ان الله تعالي خلقها من نور عظمته؛[6] همانا خداوند او را از نور عظمت خود آفريد.»

نويسنده: مهدي رضواني­ پور

(ورامين و توسعه، شنبه 15 آبان 1372، ش 45، ص 8)

[1]. ذخائر العقبي، ص 37.

 

[2]. مناقب ابن شهر آشوب، ج 3، ص 332.

[3]. بحارالانوار، ج 43، ص 117.

[4]. همان، ج 43، ص 46.

[5]. دهر / 8.

[6]. بحارالانوار، ج 43، ص 10.

 

 

 


بازگشت ...




مرتبط باموضوع :

 معیار بهره‌مندی از کتاب  [ دوشنبه، 27 فروردين ماه، 1397 ] 26 مشاهده
 فاطمه(س) سرّ خفا  [ چهارشنبه، 3 دي ماه، 1393 ] 2191 مشاهده
 فجر آسمانی در قیام حسینی(ع)  [ سه شنبه، 13 مهر ماه، 1395 ] 560 مشاهده
 رساله کمیلیه  [ شنبه، 14 فروردين ماه، 1395 ] 1531 مشاهده
 جلوه شكر در دعاي عرفه  [ سه شنبه، 13 مهر ماه، 1395 ] 427 مشاهده

 
نام شما: [ کاربر جدید ]

نام شما (ضروری): 
ایمیل شما (ضروری): 
نظر:
کد امنیتی
کد امنیتی

  [ بازگشت ]